چگونه از دندان های حساس مراقبت کنیم

دندان های حساس به معنای واقعی کلمه مشکل زا هستند. دندان های حساس باعث مشکلات دندانی دیگری، از جمله تحلیل و بیماری های لثه و پوسیدگی دندان می شوند. می توانید علاوه بر مشورت با دندان پزشک در مورد راه حل دندان های حساس، با اعمال چند تغییر به رفع این مشکل کمک کنید.

غذاهای اسیدی را کاهش دهید

در حالی که احتمالا نمی خواهید این طور غذاها را کاملا ممنوع کنید، با این حال محدود کردن مصرف غذاهای اسیدی می تواند به جلوگیری از حساسیت دندان کمک کند. مصرف موادی مانند سودا و نوشابه به طور کلی، مرکبات، ماست و الکل را محدود کنید. اگر به نوشیدن نوشیدنی های گازدار اعتیاد دارید، می توانید از نی برای کاهش اثرات آنها استفاده کنید. تماس نوشابه های گازدار با دندان باعث افزایش اسیدیته محیط و تسریع روند پوسیدگی دندان می شود. نی را در انتهای دهان خود قرار دهید در غیر این صورت باز هم نوشیدنی با دندان های شما تماس پیدا خواهد کرد و تاثیر خاصی نخواهد داشت.

هنگامی که در مصرف نوشابه های گازدار یا الکلی افراط کرده اید، سعی کنید پس از آن آب یا شیر بنوشید تا میزان اسیدیته دهان خود را متعادل کنید. همچنین جویدن آدامس حاوی زایلیتول نیز به رسیدن به pH  اولیه کمک می کند. با این حال، هرگز بلافاصله پس از نوشیدن چیزی اسیدی مسواک نزنید. در غیر این صورت به مینای دندان خود آسیب می زنید.

در برخی افراد علت حساسیت دندان قروچه در شب است

شاید حتی خودتان هم متوجه نشوید. در صورتی که متوجه علائم دندان قروچه شدید با دندان پزشک در مورد تهیه ی گارد دندان مشورت کنید. انواع سفارشی آن گران تر هستند اما در دهان راحت تر تحمل می شوند. انواع ارزان تر آن را می توانید از داروخانه تهیه کنید.

دندان های خود را تحت نظارت یک دندان پزشک سفید کنید

سفید کردن دندان ها باعث افزایش حساسیت آنها می شود. دندان پزشک به انتخاب بهترین گزینه برای شما کمک می کند. به جای اینکه این کار را در یک جلسه با ماده ای قوی انجام دهید، بهترین راه استفاده از ژل پراکسید هیدروژن با غلظت پایین در طی سه یا چهار جلسه در طول سال است.

از خمیر دندان مخصوص دندان های حساس استفاده کنید

استفاده از این خمیردندان ها گاهی باعث کاهش درد می شود. در مورد مارک مناسب برایتان با دندان پزشک مشورت کنید. اما به طور کلی خمیردندانی را انتخاب کنید که حاوی فلوراید است زیرا باعث استحکام دندان ها می شود. برای ایجاد تفاوت منتظر یک معجزه ی یک شبه نباشید، حداقل باید یکی دو هفته بگذرد تا تفاوت را احساس کنید.

به طور منظم مسواک بزنید

مسواک زدن، دو بار در روز، علاوه بر تامین بهداشت دندان باعث رفع حساسیت آنها نیز می شود. در عین حال از مسواکی با برس های نرم استفاده کنید. مسواک را به صورت رفت و برگشتی و خشن روی دندان نکشید. با دندان های خود ملایم باشید. مسواک خود را هر سه ماه عوض کنید تا از سلامت دندان ها اطمینان حاصل کنید.

در مورد استفاده از فلوراید با دندان پزشک مشورت کنید

دندان پزشک می تواند آن را به مناطقی که حساس شده اند بزند. این کار باعث استحکام دندان در این نواحی و کاهش حساسیت دندان می شود. اگر آب مصرفی شما به اندازه ی کافی حاوی فلوراید نیست، به این گزینه فکر کنید.

ریشه ی دندان را پوشش دهید

گاهی حساسیت به دلیل این است که ریشه ی دندان در معرض محیط دهان قرار گرفته است. در این صورت دندان پزشک می تواند ریشه را با رزین پوشش دهد تا درد شما کاهش یابد.

پر کردن تاج دندان هم گزینه ی خوبی است

وقتی علت حساسیت دندان ریشه ی آن نیست، ممکن است به دلیل مشکل در خود دندان باشد. دندان پزشک با بررسی وضعیت دندان می تواند گزینه ی پر کردن تاج دندان را به شما پیشنهاد دهد. پیوند لثه هم گزینه ی دیگری برای موارد حاد این مشکل است. در این روش دندان پزشک از تکه ای از لثه ی شما برای پوشش ریشه ی بیرون آمده استفاده می کند. عصب کشی به طور کلی آخرین گزینه است. این کار به طور کلی باعث قطع درد و رهایی از مشکل می شود.

در هر صورت، دندان پزشک با بررسی شرایط موجود، بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می دهد.

منبع: WikiHow

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *