جلوگیری از دندان قروچه در خواب:

ساییده شدن دندان ها را روی هم در اصطلاح پزشکی دندان قروچه می خوانند و بیشتر در خواب افراد را درگیر می کند. با گذشت زمان، دندان قروچه می تواند به دندان آسیب بزند یا باعث عوارض دیگری در سلامت فرد شود. اما نگران نباشید. جلوگیری از دندان قروچه در خواب به کمک دندان پزشک و برخی درمان های خانگی میسر می شود.

دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه نوعی بیماری است که در آن فرد دندان های خود را به صورت ناخودآگاه روی هم می کشد یا فشار می دهد. این حالت اغلب در خواب عارض فرد می شود و دلیل عمده آن استرس روزانه است. البته برخی هم در طول روز دندان های خود را روی هم قفل می کنند. به دلیل این که دندان قروچه بیشتر در خواب رخ می دهد تشخیص آن توسط خود فرد دشوار است.

چگونه آن را تشخیص دهیم؟

اگر شب کنار کسی می خوابید از او در مورد دندان قروچه سوال کنید. از او بخواهید در میانه شب بیدار شود و شما را بررسی کند. اگر شب هنگام در نزدیکی کسی نمی خوابید، برای تشخیص احتمال وجود دندان قروچه در خواب علائم آن را بررسی کنید. البته بررسی این علائم صبح روز بعد کمی دشوار است اما در صورت وجود این علائم می توانید به دندان قروچه مشکوک باشید:

  • سردرد کسل کننده و مداوم،
  • درد در فک،
  • حساسیت دندان به گرما، سرما، و یا مسواک زدن،
  • التهاب لثه،
  • زخم در داخل گونه ها (حاصل از گاز گرفتن).

در عین حال می توانید به دندان پزشک هم مراجعه کنید و از او بخواهید این احتمال را بررسی کند. وی می تواند با بررسی فرسایش در دندان های خلفی یا شکستگی احتمالی در آنها بروز این حالت را تایید کند. دندان قروچه با ایجاد فشار بیش از حد روی دندان موجب بروز ترک روی دندان می شود. ترک، فرسایش مینای دندان و شکستگی از علل پوسیدگی دندان هستند. به همین دلیل درمان دندان قروچه اهمیت زیادی دارد.

با این حال اگر باز هم نتوانستید متوجه دندان قروچه شوید و به احتمال وجود آن شک دارید، باید صدای خود را در طول شب ضبط کنید.

جلوگیری از دندان قروچه در خواب:

برای درمان دندان قروچه می توانید از این راه ها استفاده کنید:

استرس خود را کاهش دهید:

استرس یکی از علل عمده دندان قروچه است، بنابراین جلوگیری از دندان قروچه در خواب باید با استرس خود مبارزه کنید. روش های متعددی می توانند استرس شما را کنترل کنند. برای کنترل آن بهتر است به مشاوره مراجعه کنید. ورزش کنید یا چند ساعتی از روز را یوگا یا مراقبه تمرین کنید.

در عین حال سعی کنید منبع اصلی استرس را از بین ببرید. اگر به دلیل تعامل با یکی از همکاران دچار استرس شده اید، دیگر وقت آن است که از او دوری کنید. هر روز سر ساعت مشخصی به رخت خواب بروید و بیدار شوید تا در طول روز انرژی خوبی داشته باشید. خوب غذا بخورید و به سلامت خود اهمیت دهید. با دوستانتان به تفریح و شادی بپردازید و کارهای خنده دار انجام دهید.

کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کنید:

نوشیدن نوشابه، قهوه، و نوشابه های انرژی زا را قطع کنید و سعی کنید از خوردن شکلات بیش از حد دوری کنید. کافئین محرکی است که استراحت دادن به ذهن و عضلات فک را، به خصوص در شب، دشوار می کند.

 از مصرف الکل اجتناب کنید:

الکل ماده ای افسردگی آور است که موجب اختلال در خواب سالم می شود. پس از مصرف الکل دندان قروچه بدتر و بدتر می شود. اگرچه به خواب رفتن پس از مصرف الکل آسان تر می شود، اما خواب آرامی نخواهید داشت و خواب کم عمق تر می شود، که هر دو باعث افزایش احتمال دندان قروچه می شوند.

از جویدن مواد غیر خوراکی اجتناب کنید:

اگر عادات بدی مانند جویدن آدامس، مداد یا قلم دارید، آن را ترک کنید. اگر ترک این عادات برای شما دشوار است، نعنا بمکید تا کم کم این کار از سر شما بیوفتد.

اگر در طول روز متوجه شده اید که دندان هایتان قفل می شوند و فکتان را به هم فشار می دهید، سعی کنید با قرار دادن نوک زبانتان بین دندان ها ریلکس بودن را به فک خود آموزش دهید.

مکمل های کلسیم و منیزیم را به رژیم غذایی خود بیافزایید:

کلسیم و منیزیم برای عملکرد درست عضلات و سلامت سیستم عصبی لازم است و جلوگیری از دندان قروچه در خواب کمک می کند.. اگر در این رابطه دچار کمبود باشید، دچار دندان قروچه، تنش، و سایر مشکلات ماهیچه ای می شوید. این درمان خانگی را تا پنج هفته ادامه دهید تا تاثیر آن را بهتر متوجه شوید.

قبل از خواب آرامش داشته باشد:

ماساژ عضلات گردن، شانه ها، و صورت برای کاهش استرس و جلوگیری از دندان قروچه در خواب مفید است. یک حمام گرم بگیرید و لیفی را در آب گرم فروکنید و روی گونه خود نزدیک لاله ی گوش قرار دهید. قبل از خواب نیم ساعت موسیقی آرامش بخش گوش دهید یا مطالعه کنید.  قبل از خواب به خصوص در تاریکی به موبایل، تلویزیون یا لپ تاپ نگاه نکنید. این کار باعث به هم خوردن آرامش فکر و آشفتگی خواب می شود.

گارد دهان بخرید:

اگر مشکل شما خیلی جدی است، و در هر صورت حل نشده است با دندانپزشک خود در رابطه با تهیه گارد دهان مشورت کنید. این گارد از از دندان های شما در برابر سایش و آسیب های ناشی از دندان قروچه محافظت می کند. گارد دندان را می توانید از داروخانه تهیه کنید یا از دندان پزشک بخواهید یک گارد مخصوص برای شما درست کند. گارد های داروخانه ای ممکن است در طول دندان قروچه شب پاره شوند. گاردهای سفارشی هر چند بسیار گران تر هستند اما در عوض قالب دهان شما هستند و ناراحتی کمتری ایجاد می کنند.

منبع:

wikihow

3 پاسخ

تعقیب

  1. […] های دائمی و تغییر نیروی جویدن بر روی برخی دندان ها، دندان قروچه در شب یا طول […]

  2. […] انجام کارهایی مانند جویدن یخ یا آبنبات یا عادت به دندان قروچه می تواند باعث ترک خوردن دندان شود. به خصوص دندان های […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *