دندان درد در طول دویدن: علت و درمان

در بین ورزش هایی که برای تناسب اندام انجام می شوند، دویدن یکی از فعالیت های محبوب برای بهبود کلی سلامت و تقویت قلب و عروق است. اما برای برخی دویدن لذت بخش نیست. دندان درد در طول دویدن یکی از مواردی است که به ندرت از آن صحبت می شود اما برای عده زیادی رخ می دهد. اگر پیش از این نیز چنین چیزی را تجربه کرده اید، بهتر است با این مطلب در مورد علل و درمان آن همراه باشید.

علل دندان درد در طول دویدن:

حفره یا عفونت:

یکی از محتمل ترین علل دندان درد در طول دویدن وجود حفره در دندان است. باکتری هایی که با مسواک و نخ دندان از بین نرفته اند، دو لایه اول دندان، مینا وعاج، را از بین می برند و به اعصاب دسترسی می یابند.

ممکن است وجود حفره در ابتدا مشخص نشود. حساسیت دندان یکی از علائم اولیه است که به درجه حرارت مواد غذایی و دویدن واکنش نشان می دهد. غذا و نوشیدنی های بسیار سرد یا گرم در این مرحله موجب بروز درد در بیمار می شود.

هوای سرد نیز واکنش مشابهی را ایجاد می کند. اگر از طریق بینی نفس بکشید، می توانید این درد را تخفیف دهید و از خشکی دهان نیز جلوگیری کنید.

از سوی دیگر دندان درد در طول دویدن ممکن است به دلیل افزایش جریان خون در دندان عفونی ایجاد شود. در صورتی که یک حفره درمان نشود، ممکن است به عفونت پالپ دندان و در موارد جدی عفونت استخوان فک منجر شود که گاهی درمان آن مستلزم جراحی است.

ضربه خوردن به دندان:

یکی دیگر از دلایل دندان درد در طول دویدن وارد آمدن ضربه به دندان است. در طول دویدن پای شما به زمین برخورد می کند و موج شوک آن کل بدنتان را تحت تاثیر قرار می دهد. اغلب افراد این درد را زمانی حس می کنند که پاهای خود را محکم به زمین می کوبند.

عفونت سینوسی:

یکی از دیگر علل این مشکل وجود عفونت در سینوس هاست. تجمع مخاط و سینوس های ملتهب ممکن است موجب بروز درد در ناحیه دیگری از صورت از جمله فک، دندان، و گوش ها شود.

مراجعه به دندانپزشک:

دلیل دندان درد در طول دویدن هرچه که باشد، بهتر است برای شروع درمان هرچه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید. اطلاعاتی از نوع درد خود، محل آن، زمان شروع و پایان درد، تیز یا مداوم بودن درد و شروع درد با نوع فعالیت را برای کمک به دندانپزشک جمع آوری کرده و در اختیار او قرار دهید.

درمان های کوتاه مدت:

تا زمان سر رسیدن جلسه درمانی، می توانید از روش های زیر برای درمان موقت خود استفاده کنید. از مسکن های بدون نسخه می توانید برای کاهش درد استفاده کنید. درد عصبی دندان را می توان با قرار دادن روغن گل میخک (موجود در داروخانه ها) تسکین داد. ماساژ عضلات صورت، گردن و فک نیز می تواند درد را تخفیف دهد و به آرام سازی بدن بیمار کمک کند.

پیشگیری بلند مدت:

در دراز مدت، مراقبت مناسب از دهان و دندان و پیگیری معاینات شش ماه یکبار برای جلوگیری از بروز مشکلات دهان و دندان ضروری است. دو بار در روز به مدت دو دقیقه مسواک بزنید و هر بار فضای بین دندان های خود را با نخ دندان تمیز کنید. هنگامی که درد شما تخفیف داده شد و درمان به طور کامل انجام گرفت، می توانید برنامه ورزشی خود را برای بهبود سلامت قلب و بدن ادامه دهید.

منبع:

carefreedental

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *