اهمیت تعادل pH دهان در سلامت فرد

آیا می دانید سطح pH در دهان شما می تواند بر سلامت دندان ها و لثه تاثیر بگذارد؟ اهمیت تعادل pH دهان به قدری زیادی است که باید با روش های دستیابی به آن آشنایی بیشتری پیدا کنید.

مطالعات نشان داده اند که سطوح pH پایین یا اسیدی با خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و چاقی همراه است. همچنین مطالعات نشان داده است که سطوح بالاتر، و یا قلیایی با بهبود حافظه و قوه ادراک، کاهش درد و کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا و سکته مغزی مرتبط است.

یکی دیگر از ارتباطات جالب، ارتباط سطح PH و سلامت استخوان است. تحقیقات گسترده ای روی اهمیت تعادل pH دهان بر سلامت استخوان انجام شده است و مطالعات نشان داده اند که رژیم های کم اسید می توانند به بهبود تراکم استخوان کمک کنند.

اهمیت تعادل pH دهان در دندان:

سطح pH دهان در سلامت دندان ها و لثه تاثیر می گذارد. راه کنترل pH از طریق غذاهایی است که می خوریم. با تمرکز بر مزایای یک رژیم قلیایی، می توانیم سلامت خود را از بسیاری جهات تقویت کنیم.

تنظیم PH دهان موجب کاهش باکتری های دهان می شود، در نتیجه خطر ابتلا به حفره، بیماری های لثه و پوسیدگی دندان را کاهش خواهد داد. مواد غذایی مانند آب نبات، سودا، پاستا، پروتئین های حیوانی و نان، و حتی میوه های طبیعی، به باکتری دهان سوخت بیشتری برای تولید اسید لاکتیک می دهند. این اسید موجب پوسیدگی دندان می شود.

رژیم قلیایی:

برای افزایش pH دهان خود می توانید از مواد غذایی زیر استفاده کنید.

سبزیجات:

افزودن سبزیجات بیشتر به رژیم غذایی خود یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای سلامت عمومی بدن و دندان ها انجام دهید. بدن ما برای کارکرد صحیح به مواد مغذی نیاز دارد. کمبود ویتامین و مواد معدنی با بسیاری از عوارض جدی مرتبط است. بدون ویتامین ها و مواد معدنی مناسب، سیستم ایمنی بدن ما تضعیف شده و قادر به مبارزه با باکتری ها و عفونت نخواهیم بود.

لوبیا و دانه:

بسیاری از لوبیاها و دانه ها قلیایی هستند. به عنوان مثال، سویا و لوبیا قرمز بسیار قلیایی هستند. زیره، رازیانه و دانه کنجد هم قلیایی هستند.

عدم مصرف شیرین کننده های مصنوعی:

جایگزین های شکر مانند عسل، زایلیتول و قند چغندر قند اسیدی هستند. از طرف دیگر، استویا قلیایی است.

عدم مصرف سس ها:

از طعم کچاپ روی ساندویچ خود لذت می برید؟ متأسفانه، سس بسیار اسیدی است. از آنجا که همبرگر و هات داگ جز جدانشدنی رژیم عده زیادی است، نمی توانیم بگوییم آنها را اصلا مصرف نکنید. اما می توانید به جای دسر پس ازغذا از مواد قلیایی برای خنثی کردن pH دهان خود استفاده کنید. انبه، خربزه، سیب و هویج از مواد قلیایی هستند.

سایر گزینه های اسیدی عبارتند از سس مایونز، سبزیجات کنسرو شده، تون کنسرو شده و کره بادام زمینی (حتی ارگانیک).

محدود کردن الکل، لبنیات و قهوه:

شراب، پنیر و قهوه نیز اسیدی هستند. اگر صبح خود را با قهوه شروع می کنید باید منتظر عواقب آن بر دندان های خود باشید. بهتر است مصرف این نوع مواد را محدود کنید یا پس از مصرف آنها یک لیوان آب بنوشید.

برخی از غذاهای قلیایی عبارتند از سفیده تخم مرغ، نارگیل، خربزه و مارچوبه. و دسته ای از غذاهای اسیدی عبارتند از کرنبری، ژله میوه، آلو، شراب و گریپ فروت.

در انتخاب مواد غذایی خود بیشتر دقت کنید و اهمیت تعادل pH دهان را در سلامت خود دست کم نگیرید.

منبع:

carefreedental

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *