جویدن غذا: چرا باید آهسته بجویم؟

زمانی که غذا پیش روی شما قرار می گیرد، احتمالا به فکر رفع گرسنگی و سوخت رسانی به شکم خود هستید. اما حتی اگر غذای سالمی هم مصرف کنید، نحوه جویدن غذا بر سلامت بدن شما تاثیر می گذارد. جویدن مواد غذایی به نظر سالم و ذاتی می رسد، اما روش جویدن می تواند بر سلامت و بهداشت دهان و دندان و کل بدن تاثیر بگذارد.

هدف از جویدن غذا:

از آغاز بشریت، جویدن روش اولیه خرد کردن غذا به قطعات کوچک تر و هضم بهتر آن در مسیر هاضمه بوده است. البته، مواد غذایی مختلف به مقدار جویدن متفاوتی نیاز دارند و انسان های اولیه برای خرد کردن سبزیجات و گوشت خام به جویدن زیادی نیاز داشتند. امروزه غذاها به قدری پخته و نرم می شوند که میزان جویدن به مقدار زیادی کاهش یافته است. اما هنوز هم دلایل زیادی وجود دارد که به شما توصیه کنیم غذای خود را بیشتر، آهسته تر و با دقت بیشتری بجوید. مزایای جویدن آرام تر و بیشتر مواد غذایی عبارتند از:

جویدن سیگنالی برای شروع روند هضم است. با آزاد شدن بزاق برای کمک به خرد شدن مواد غذایی، شکم نیز آماده رد کردن مواد از مسیرهای پر پیچ و خم خود خواهد بود.

جویدن آرام به شکم این زمان را می دهد که به مغز پیام لذت بردن را ارسال کند. طبق تحقیقات، آهسته غذا خوردن میزان مصرف مواد غذایی بین وعده های غذایی را کاهش می دهد، در نتیجه از پر خوری پیش گیری می کند و لذت شما را از مواد غذایی افزایش می دهد.

زمانی که مواد غذایی بین دندان گیر کنند، به منبعی برای تغذیه دندان ها و پوسیدگی دندان تبدیل می شوند. جویدن طولانی مدت مواد غذایی موجب تولید بزاق بیشتری می شود که باعث مینرالیزه شدن بیشتر دندان ها و برگشت pH دهان به میزان عادی پس از خوردن مواد غذایی اسیدی و شکر می شود.

جویدن درست مواد غذایی:

هیچ روش ثابت و ایده آلی برای جویدن غذا وجود ندارد، زیرا همه چیز به شرایط و نوع غذا و شرایط دندان ها بستگی دارد. اما برخی معیارها نشان دهنده کافی بودن میزان جویدن است. برای مثال می توانید برای هر قاشق هدفی مانند ۲۰ بار جویدن را تعریف کنید. اما به طور کلی غذا باید پیش از فرو برده شدن، کاملا خرد و له شده باشد.

اگر متوجه شده اید که غذا را خیلی سریع فرو می برید، بهتر است قانونی برای خود تعیین کنید تا به این امر توجه بیشتری نمایید. از انجام سایر کارها در بین غذا خوردن مانند فیلم دیدن که توجه شما را پرت می کنند، خودداری کنید. پس از هر بار مصرف مواد غذایی مسواک بزنید، تا مواد غذایی را از بین دندان های خود بیرون بکشید.

منبع:

colgate

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] کوچک باشند به خوبی در کنار هم قرار نمی گیرند و عملکرد جویدن خوبی نخواهند […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *