باکتری های دهان: گونه های بیماری زا و مفید

شما نمی توانید آنها را ببینید، حس کنید یا مزه کنید، اما دهان شما کلونی بزرگی از میکروارگانیسم ها است. در حالی که اکثر باکتری های دهان هیچ آسیبی برای ما ندارند، گونه های دیگری وجود دارند که عامل بیماری هستند و باید با یک رژیم غذایی صحیح، بهداشت دهان و دندان و معاینه منظم دندانپزشکی کنترل شوند.

بیش از ۷۰۰ گونه مختلف باکتری در دهان انسان شناسایی شده اند، اما اکثر افراد تنها میزبان ۳۴ تا ۷۲ گونه مختلف هستند. زمانی که پای سلامتی به میان می آید، اکثر این گونه های باکتریایی بی ضرر هستند. گونه های دیگر تحت عنوان پروبیوتیک ها، باکتری سودمندی هستند که به هضم غذا کمک می کنند. دیگر باکتری ها در واقع از دندان ها و لثه هایمان محافظت می کنند. با این حال، باکتری هایی هم وجود دارند که بهتر است از شر آنها خلاص شویم زیرا باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شوند.

باکتری های دهان: گونه های مضر

استرپتوکوک موتانس، گونه ای از باکتری است که احتمالا در مورد آن زیاد شنیده اید. این باکتری در دهان شما زندگی می کند و از قند و نشاسته هایی که مصرف می کنید تغذیه می کند. این امر به خودی خود بد نیست، اما بعد از مصرف غذا می تواند موجب تولید اسید در دهان شود و این امر مینای دندان را با خوردگی مواجه می کند. به همین دلیل استرپتوکوک موتانس عامل اصلی پوسیدگی دندان در انسان است.

پورفیروموناس ژنژیوالیس معمولا در دهان سالم وجود ندارد، اما زمانی که ظاهر می شود، به شدت با بیماری پریودنتیت ارتباط دارد. پریودنتیت یک بیماری جدی و پیشرفته لثه است که بافت ها و استخوان های حامی دندان را تخریب می کند. این بیماری شدت زیادی دارد و بیمار را با درد قابل توجهی رو به رو می کند و در نهایت می تواند موجب از دست رفتن دندان شود.

مدیریت باکتری های دهان:

حالا که از گونه های مختلف باکتری در دهان مطلع شده اید، دست و پای خود را گم نکنید. خبر خوب این است که همیشه می توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان باکتری های دهان را کنترل و مدیریت کنید. مسواک زدن بعد از مصرف وعده های غذایی و نخ دندان کشیدن، روش اصلی از بین بردن باقی مانده مواد غذایی در دهان است و دهان شویه های آنتی باکتریال نیز بقایای باکتری ها را از بین می برد.

رژیم غذایی نقش مهمی در مدیریت باکتری ها دارد. از مصرف مواد غذایی حاوی قند و نشاسته تا حد امکان خودداری کنید. این امر به خصوص زمانی که به مسواک دسترسی ندارید، اهمیت بیشتری دارد. مصرف موادی که باعث تکثیر باکتری های مفید در دهان شما می شود نیز به حفظ سلامت دهان و دندان کمک می کند.

منبع:

colgate

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] خمیردندان ها نیز با دارا بودن مواد ضد میکروب به کاهش باکتری های دهان کمک می کنند. خمیردندان های حاوی مواد ساینده نیز به کاهش […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *