پیشگیری از تحلیل استخوان فک:

تحلیل استخوان فک از علل مهم عدم امکان دریافت ایمپلنت در بسیاری از بیماران است. علل تحلیل استخوان فک شامل ابتلا به بیماری پریودنتال، عدم جایگزینی ریشه دندان از دست رفته، ابتلا به بیماری های عفونی استخوان فک و برخی فاکتورهای دیگر است. پیشگیری از تحلیل استخوان فک می تواند از نیاز به درمان های پیوند استخوان پیشگیری کند.

راه های پیشگیری از تحلیل استخوان فک:

مهم ترین علت تحلیل استخوان، نبود ریشه دندان در فک است. افتادن دندان موجب کاهش فشار وارده به استخوان فک و شروع فرآیند جذب استخوان می شود. بنابراین استفاده از روش های ساده حفظ بهداشت دهان و دندان و تقویت مینای دندان می توانند مانع از ابتلا به تحلیل استخوان شوند.

روزی دو بار مسواک بزنید و برای این کار از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید. حداقل روزی یک بار نخ دندان بکشید و بین دندان های خود را تمیز کنید. پس از تمیز کردن دهان با دهانشویه حاوی فلوراید دهان خود را نشویید.

سایر روش های پیشگیری از تحلیل استخوان فک:

مکمل کلسیم و ویتامین D:

کلسیم برای سلامت دندان ها کاملا ضروری است. تحقیقات نشان می دهند که ابتلا به پوکی استخوان باعث ریسک بالاتر تحلیل استخوان در فک می شود. برای حفظ تراکم استخوان بهتر است از رژیم غذایی غنی از کلسیم حاوی پنیر، شیر، ماهی و مکمل های کلسیم استفاده کنید.

ویتامین D نیز برای سلامت دندان ها ضروری است و به جذب کلسیم کمک می کند. ویتامین D در بسیاری از مواد غذایی از جمله زرده تحم مرغ، ماهی های چرب، محصولات لبنی و گوشت پیدا می شود.

نور خورشید منبع مهمی برای دریافت ویتامین D است.

ترک سیگار:

مصرف دخانیات ریسک ابتلا به پریودنتیت را افزایش می دهد زیرا باعث تجمع پلاک و باکتری روی خط لثه می شود. مصرف سیگار و سن از مهم ترین ریسک فاکتورهای از دست دادن دندان است.

مصرف رژیم غذایی سالم:

کمبود ویتامین C می تواند باعث جینجیویت و خونریزی لثه شود. از مواد غذایی غنی از ویتامین C مانند بروکلی، کیوی یا مکمل های ویتامین C استفاده کنید. تحقیقات نشان می دهند کمبود ویتامین C، D و B12 با شروع بیماری پریودنتیت و تحلیل استخوان فک همراه است.

کنترل قند خون:

از هر سه بیمار دیابتی یک نفر در مقطعی از عمر خود به بیماری پریودنتیت مبتلا می شود. ورزش کردن می تواند سطح قند خون را کاهش دهد و از سلامت دهان محافظت کند.

مصرف پروبیوتیک ها:

تحقیقات نشان می دهند مصرف پروبیوتیک ها نه تنها برای گوارش بلکه سلامت لثه ها نیز اهمیت دارد.

منبع:

healthspan

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *